dfbbg4414

Fysisk Helse

Det er viktig å ta vare på sin helse. Er man i fysisk bra form har man også det ofte bedre rent mentalt.

Har du konkrete fysiske problemer bør du ta kontakt med lege eller få hjelp av helsesøster ved skolen - eventuelt direkte kontakt med Helsestasjon for ungdom hvis dette finnes i din kommune (kontakt skolens helsesøster).

Hvorfor bør du trene?

Først og fremst ligger poenget med trening at den enkelte kan øke sitt prestasjonsnivå; de viktigste ringvirkningene er kanskje det at man kan forebygge helseplager, bedre liv og helse, bedre sin livslyst og velvære, skape suksess og framgang gjennom å forbedre sin styrke, utholdenhet og evner. Det dreier seg om trangen til framgang, og økt kunnskapsnivå er en viktig nøkkel til å oppnå dette. Denne framgangen vil kunne ha flere ringvirkninger ved de fleste aspekter ved utøverens liv, ikke bare ved egen fysikk og psyke, men også på det sosiale plan; framgang kan bety penger, oppmerksomhet, verdsettelse, høyere sosial status, bedret utseende osv.
dcwew333

 

Motivasjon

Utøvere vil kunne ha forskjellige målsetninger og motivasjon for sin trening, men vil dele de samme overordnede og generelle målsetninger.

Treningslære gjør det mulig på bakgrunn av bedret kunnskap og forståelse å samordne, styre og planlegge utvikling og forbedring av de egenskaper som er avgjørende for prestasjonsevnen innenfor fysisk aktivitet.

Trening i seg selv er givende. Mosjon trimmer hele deg. Du blir sterkere og mer utholdende både fysisk og psykisk, får overskudd og føler deg bedre. Hver eneste celle i kroppen forbedres og nyter godt av øket aktivitetsfrihet.

God form gjør hverdagens strabaser enklere, gir trygghet og distanse til smerter og skader i muskler og ledd: Livskvaliteten vokser. Du får større frihet.

Riktig trening føles godt, og gir uten ubehag og smerte en økende form og overskudd. Trening skal være lek og moro. Glede og vekst er sentrale begreper. Lystbetont.


23332Stor helsegevinst

Fysiologisk sett betyr en bedret form direkte at kroppen tåler mer belastning uten at det oppstår smerter og skader.

Samtidig som kroppens overskudd vokser i forhold til hverdagens jag, optimaliseres immunforsvarets overskudd og virkemåte- du blir friskere, dvs. mindre syk.

Kroppen bedrer sin fordøyelse og varmeregulering, du forebygger hjerte/kar-sykdommer og uheldige kolestrolverdier, og sannsynligvis også risikoen for å få sukkersyke. Samtidig er også trening den beste motvirkning mot fedme- du kan spise mer enn før, men likevel gå ned i vekt.

Mentalt sett får du positive virkninger direkte ved at den fysiske aktiviteten i seg selv er et positivt stimuli for kroppen, noe som gir ro og velvære. Givende og morsom trening gir positive tanker, viten om egen større styrke gir bedre selvtillit og bilde av seg selv, trening øker kroppens endorfin, som gir lykke, nytelse, indre ro og tilfredshet.

Trening gir psykisk avkobling fra hverdagens vanemessige tanker, reduserer spenning og motvirker angst og depresjon. Sekundært fører en samlet sum av alt dette til at du får større tro på fremtiden, helsen din, ja hele livet ditt- din positive tro blir styrket. Alt blir bedre. Og ikke minst vil du kunne knytte sosiale kontaker gjennom felles trim og interesser.

 

Hva bør jeg trene?

Der er viktig å finne riktig fordeling mellom utholdenhet, styrke og koordinasjon når du skal begynne å trene. Selv spesialister innen en idrettsgren varierer dette i stor grad for å bli god. Hvis man bare rendyrker et område blir man ofte utsatt for belastningsskader, samt at man ofte mister motivasjon pga at treningen ofte blir for ensformig. Rådgivernett råder deg til å slå opp i skolens kroppsøvingsbok eller linkene nedenfor for om å få tips om de forskjellige trenigsformene. Dessuten er sikkert din gymlærer behjelpelig med personlige råd hvis du trenger det.

LYKKE TIL! 

Relaterte lenker - Fysisk Helse